تصمیم ترامپ برای پاکسازی پنتاگون با هدف خروج کامل آمریکا از افغانستان

به گزارش بلندانیوز، نشریه آمریکایی به نقل از یک مقام مطلع، علت تغییرات اخیر ترامپ در پنتاگون را قرار دادن آمریکا در راستا بازگشت ناپذیر خروج کامل واشنگتن از افغانستان پیش از اتمام دوره ریاست جمهوری خود دانست.

تصمیم ترامپ برای پاکسازی پنتاگون با هدف خروج کامل آمریکا از افغانستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نشریه آمریکایی نیویورکر در شروع مطلبی درباره تغییر و تحولات اخیر در پنتاگون نوشت: در سال 2018 زمانی که مقامات آمریکایی در کابل مشغول مذاکره با طالبان بودند، یک شوخی ناخوشایند در سفارت آمریکا پخش شد مبنی بر این که در هر لحظه، ممکن است مذاکرات با تصمیم یکجانبه ترامپ درباره خارج کردن همه سربازان آمریکایی از افغانستان بدون احتیاج به دست یافتن به توافق با طالبان، از میسر خود منحرف گردد. حالا در روز های باقی مانده از دولت ترامپ، شاید او کوشش کند این عقب نشینی را اعمال کند.

بنابر این گزارش، یک مقام دولتی که به طور مداوم با ترامپ در تماس است، در این خصوص گفت وی مصمم است همه 4500 نیروی آمریکایی را که در افغانستان باقی مانده اند یا دست کم هر تعدادی را که می تواند قبل از کنار رفتن خود از قدرت، به خانه برگرداند. وی گفت: او می خواهد ما را در جهت برگشت ناپذیر خروج کامل قرار دهد.

این مقام اضافه کرد: خروج از افغانستان، یکی از انگیزه های اصلی تصمیم اخیر ترامپ برای اخراج مارک اسپر، وزیر دفاعش بود. او از زمان انتخاب خود در سال 2016 وعده داده بود به دخالت نظامی آمریکا در افغانستان، جایی که نظامیان آمریکایی از سال 2001 در آن مشغول بوده اند، انتها دهد.

طبق این مطلب، ترامپ تعداد این نیرو ها را از حدود ده هزار نفر، کاهش داده و ماه گذشته گفت همه آن ها را تا کریسمس برمی گرداند. اما نتوانسته به خروج کامل دست یابد و مقصر آن را وزرای دفاعش بخصوص اسپر و جیمز ماتیس وزیر دفاع قبل از او می داند. به گفته این مقام، ترامپ احساس می نماید از زمان ورود به کاخ سفید فرمانش به تعویق افتاده و حالا با رفتن اسپر، می تواند به این هدف دست یابد.

یک مقام سابق آمریکایی هم که با سیاست گذاران ارشد در ارتباط است، این مقاصد ترامپ را تایید نموده است. او درباره سیاست آمریکا در قبال افغانستان گفت: همه چیز اکنون روی هواست.

بنابر این گزارش، شرایط در افغانستان نابسامان است. در ماه فوریه دیپلمات های آمریکایی در مذاکره با طالبان توافقی را امضا کردند مبنی بر این که آمریکا همه نیرو های خود را به محض باثبات شدن اوضاع امنیتی در افغانستان، از این کشور خارج خواهد نمود. اما ترامپ حتی در شرایطی که این شرایط مهیا نشده، به کاهش نیرو ها اقدم نموده است. مقامات آمریکایی بر این باورند که رئیس جمهور آمریکا با چنین اقدامی، مذاکره نمایندگان دولت خود را تضعیف نموده و به طالبان جسارت می دهد.

به نوشته نیویورکر، تعیین نیست که آیا دولت ترامپ در فرصت باقی مانده تا بیستم ژانویه و تحویل قدرت به دولت احتاقتصادی بایدن، فرصت کافی برای خروج کامل نیرو های آمریکا از افغانستان را در اختیار دارد یا خیر؛ با این حال، بسیاری از دیپلمات ها و فرماندهان نظامی آمریکایی مدعی هستند که بدون حمایت اقتصادی و نظامی آمریکا، دولت افغانستان و نیرو های نظامی این کشور سقوط خواهند کرد.

پیشتر رسانه های آمریکایی از جمله آکسیوس و روزنامه نیویرک تایمز هم دلیلی اصلی اخراج اسپر را مخالفت او با تصمیم ترامپ برای خروج نیرو های آمریکایی از افغانستان و خاورمیانه گفتند.

آکسیوس نوشت پاکسازی های اخیر رئیس جمهور آمریکا در پنتاگون ممکن است با برنامه های او برای خروج سریع نظامیان آمریکا از خاورمیانه قبل از اتمام دوران ریاست جمهوری اش ارتباط داشته باشد.

پایگاه آکسیوس گزارش داده کریس میلر جانشین اسپر، فردی را به عنوان مشاورش انتخاب نموده که نشان می دهد هدف دولت ترامپ از پاکسازی های اخیر احتمالاً سرعت بخشیدن به فرایند خروج نیرو های آمریکایی از خاورمیانه (غرب آسیا) قبل از اتمام دوران ریاست جمهوری اش در ماه ژانویه است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته موج اخراج ها در پنتاگون و به خدمت دریافت داگلاس مک گره گور را تا حدودی می توان روش خاص ترامپ برای توبیخ دیگران بنا به دلایل شخصی دانست؛ اما مقام های ارشد کاخ سفید از مقام های جدید پنتاگون خواسته اند اظهارات علنی بیشتری درباره خروج نظامیان آمریکا از افغانستان تا انتها امسال میلادی مطرح نمایند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم در گزارشی به اخراج اخیر وزیر دفاع آمریکا اشاره نمود و نوشت، اقدام ترامپ در پاکسازی پنتاگون برنامه های وی در خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را تسریع می بخشد.

وزیر سابق دفاع آمریکا پیش از اخراجش توسط رئیس جمهور این کشور، در نامه ای محرمانه در مورد عواقب خروج نیرو های آمریکایی از افغانستان هشدار داده بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1105

به "تصمیم ترامپ برای پاکسازی پنتاگون با هدف خروج کامل آمریکا از افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم ترامپ برای پاکسازی پنتاگون با هدف خروج کامل آمریکا از افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید