تراز دریاچه ارومیه در راستا صعود به 1272 متر

به گزارش بلندانیوز، رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی بیان اینکه تراز دریاچه ارومیه به یک هزار و 271 متر و 90 سانتی متر رسیده، گفت: افزایش تراز این دریاچه همچنان ادامه می یابد و به احتمال زیاد تا آغاز فصل گرما به یک هزار و 272 متر خواهد رسید.

تراز دریاچه ارومیه در راستا صعود به 1272 متر

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، فرهاد سرخوش بیان نمود: تراز نگین آبی آذربایجان در مقایسه با سال گذشته سه سانتی متر افزایش را نشان می دهد که با توجه به کاهش بارش در حوضه، رقم بسیار مناسبی است.

وی با اعلام اینکه آب دریاچه به بیش از پنج میلیارد و 250 میلیون مترمکعب رسیده، گفت: حجم آب نگین آبی آذربایجان نسبت به سال گذشته 90 میلیون مترمکعب افزایش دارد.

وی ضمن مقایسه مساحت دریاچه با زمان مشابه سال گذشته، گفت: وسعت دریاچه بر اساس آخرین پایش در مقایسه با سال گذشته 23 کیلومترمربع افزایش یافته و به سه هزار و 239 کیلومترمربع رسیده است.

سرخوش با اعلام اینکه طرح های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال جاری و به تدریج به بهره برداری می رسد، اضافه کرد: طرح در حال اجرای تونل انتقال آب از جنوب آذربایجان غربی به دریاچه هم اکنون از 89 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و در دی ماه سال جاری به بهره برداری می رسد.

همچنین مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران از تداوم همکاری های دولت ژاپن با ایران برای هفتمین سال متوالی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داده است.

سند همکاری فاز هفتم پروژه الگوسازی مشارکت مردم برای احیای دریاچه ارومیه نیز بین برنامه عمران ملل متحد و معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست به امضا رسیده است.

طی زمستان 1397 و بهار 1398 به واسطه افزایش میزان آب ورودی به دریاچه، تراز آن طی چند ماه بیش از یک متر افزایش یافت و امید زیادی را در راستای احیای این دریاچه ایجاد کرد؛ اگرچه در ماه های بعدی و به واسطه کاهش آب های ورودی و تبخیر آب، تراز دریاچه فرایند کاهشی داشت ولی سطح آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان بالاتر بوده است.

با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات 30 ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده های ماهواره ای نشان می دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه می تواند ضمن ادامه فرایند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط 40 سانتی متر کاهش می یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، فرایند خشک شدن آن متوقف شد.

هرچند تراز یک هزار و 274 متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده ولی این دریاچه در تراز یک هزار و 272 متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از 95 درصد کانون های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال /از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک ونیم تا 2 سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 807

به "تراز دریاچه ارومیه در راستا صعود به 1272 متر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراز دریاچه ارومیه در راستا صعود به 1272 متر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید