افزایش 11 درصدی بدهی عمومی عربستان

به گزارش بلندانیوز، عربستان با وجود افزایش قیمت نفت در پی استقراض وام تازه و انتشار اوراق قرضه اسلامی است که این امر منجر به افزایش 11 درصدی بدهی عمومی آن می شود.

افزایش 11 درصدی بدهی عمومی عربستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک موسسه بین المللی روز سه شنبه فاش کرد که عربستان سعودی با وجود افزایش قیمت نفت، دوباره به بازارهای بدهی متوسل شده تا وام جدیدی استقراض کند.

پایگاه خبری عربی 21 نوشت: قیمت نفت خام از ابتدای سال جاری تا به امروز نزدیک به 60 درصد افزایش یافته ، زیرا تقاضای دنیای پس از شیوع ویروس کرونا بهبود یافته است.

قراردادهای نفت خام برنت، استاندارد دنیای، معاملات روز دوشنبه را با 69 سنت یا 0.83 درصد افزایش به انتها رساند و به 83.43 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قراردادهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 66 سنت یا 0.81 درصد بسته شد.

براساس گزارش رویترز اینترنشنال فاینانس ریویو که اطلاعاتی در مورد درآمد ثابت ارائه می دهد و متخصص در تحقیقات بازار مالی است، اظهار داشت که عربستان سعودی فروش اوراق قرضه دلاری آمریکا از جمله اوراق قرضه اسلامی را آغاز کرده است.

فروش بدهی برنامه ریزی شده شامل یک اوراق قرضه 30 ساله معمولی با حدود 3.6 درصد و یک اوراق نه و نیم ساله یا اوراق قرضه اسلامی با حدود 110 واحد پایه در اوراق خزانه ایالات متحده است.

روز سه شنبه، منابعی به رویترز گفتند که عربستان سعودی در حال مذاکره با بانک ها برای اصلاح شرایط وام 16 میلیارد دلاری سررسید سال 2023 و احتمال کاهش حجم این وام است، در حالی که بزرگترین صادرکننده نفت دنیا در پی کاهش بدهی های دولتی موجود است.

چهار منبع آگاه افزودند که مذاکرات میان وزارت مالی عربستان و بانک ها در مراحل اولیه است و هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

مرکز ملی مدیریت بدهی عربستان سعودی ماه گذشته اظهار داشت که این کشور 8.5 میلیارد ریال (2.27 میلیارد دلار) در اکتبر برنامه انتشار اوراق قرضه اسلامی صادر کرده است.

این مرکز افزود که این انتشار در دو بخش انجام می شود ، اولین مبلغ 3.905 میلیارد ریال و سررسید آن در سال 2029 است در حالی که دوم مبلغ 4.595 میلیارد ریال و سررسید آن در سال 2033 است.

اوراق قرضه اسلامی به گونه ای ساختار یافته است که برای سرمایه گذاران سودآوری ایجاد می کند. آنها با رعایت اصول شرع که منافع را منع می کند، صادر و معامله می شوند. ارزش اوراق در انتها دوره بازپرداخت می شود و خریدار پول سرمایه گذاری خود را پس می گیرد.

پیش از این عربستان سعودی اظهار داشت بودجه 990 میلیارد ریالی (263.91 میلیارد دلار) آن در 2021، حدود 7 درصد کمتر از هزینه های آن در سال جاری میلادی است. بزرگترین صادر کننده نفت دنیا در پی مهار کسری بودجه بزرگی است که به خاطر کاهش درآمدهای نفتی و بحران کرونا ایجاد شده است.

ریاض انتظار دارد بدهی عمومی آن در 2021 تا 937 میلیارد ریال افزایش یابد. این رقم در سال 2020 برابر با 854 میلیارد ریال بود.

رسانه ها پیش از این اظهار داشتند که بدهی عربستان سعودی در شش سال گذشته 21 برابر شده و این کشور از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی ، نیم تریلیون دلار از دست داده است.

عربستان سال گذشته اقداماتی مانند سه برابر شدن مالیات بر ارزش اضافه کرده و لغو هزینه کمک هزینه زندگی را با هدف افزایش منابع دولت که با کاهش تاریخی قیمت نفت خالی شده بود، اعمال کرد و درآمدهای غیرنفتی نیز تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا کاهش یافت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1673

به "افزایش 11 درصدی بدهی عمومی عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 11 درصدی بدهی عمومی عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید