ارمنستان تمایلی به جنگ ندارد ، شالوده توافق روسیه برای قره باغ مبتنی بر طرح ایران است

به گزارش بلندانیوز، یک کارشناس مسائل اوراسیا و قفقاز گفت: شالوده اصلی طرح ارائه شده صلح قره باغ توسط روس ها مبتنی بر طرح پیشنهادی ایران است.

ارمنستان تمایلی به جنگ ندارد ، شالوده توافق روسیه برای قره باغ مبتنی بر طرح ایران است

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

محمد ساجدی، کارشناس مسائل اوراسیا و قفقاز در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد توافق ارمنستان با روسیه و جمهوری آذربایجان به منظور اتمام جنگ قره باغ با پادرمیانی روس ها گفت: همان طور که شواهد تعیین است پشت سر آذربایجان و ترک ها هستند از طیف مقابل حامی ارمنستان نیز روسیه است. در این بین ایران نیز به واسطه هم مرزی با این دو کشور همیشه سعی نموده است منافع خود را تضمین کند و البته سیاست هایی فی مابینی اتخاذ کند.

وی با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی منطقه قره باغ در دل آذربایجان است، اما مردم این منطقه از ارامنه هستند، گفت: با این حساب شاکله کار از لحاظ مسائل بین المللی و جغرافیایی طبیعتا به نفع آذربایجان است.

ساجدی توضیح داد: اساساً ارمنستان برای هویت خود در این منطقه می جنگد و روسیه نیز به دلیل منافع ملی از این کشور حمایت می نماید.

این کارشناس مسائل قفقاز با اشاره به طرح جدید روسیه در مورد آتش بس میان دو کشور و اتمام جنگ قره باغ گفت: روس ها بعد از حوادث اخیر در این منطقه و موضع گیری ایران طرحی بینابینی ارائه دادند که براساس آن منافع آذربایجان و ارمنستان هر دو حفظ گردد.

وی توضیح داد: البته ارمنستان اساساً تمایلی به جنگ ندارد، چون نه توان آن را دارد و نه اجماع بین المللی برای این کار وجود دارد.

ساجدی با اشاره به اینکه روسیه براساس موقعیت و منافع خود پا به این عرصه گذاشت و تصمیم به حل این اختلاف گرفت، گفت: با این حساب طرح روسیه تا هفته آینده به طور کامل و با انتشار جزئیات رونمایی خواهد شد و به نظر می رسد این طرح با توجه به مسائل داخلی ارمنستان، تصور رجحان آذربایجان و پادرمیانی روس ها بتواند تا 90 درصد جلوی درگیری ها در این منطقه را بگیرد.

این کارشناس مسائل قفقاز اضافه نمود: البته در طرح ارائه شده توسط روس ها شالوده اصلی کار مبتنی بر طرح پیشنهادی ایران است.

وی شاهد این مدعا را ملاقات های رئیس جمهور و وزیر خارجه آذربایجان با سفیر ایران دانست و گفت: به مجرد ارائه طرح روسیه رئیس جمهور و وزیر خارجه آذربایجان ملاقات هایی را با سفیر کشورمان در باکو داشتند و اظهار داشتند این مفاد همان مفادی است که ایران پیشنهاد داده بود.

ساجدی اعلام نمود: بر این اساس اگر آذربایجان تا به امروز در قبال طرح پیشنهادی روسیه که از حامیان ارمنستان محسوب می گردد سکوت نموده به معنی آن است که منافع آذربایجان نیز در این طرح در حال حفظ شدن است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1035

به "ارمنستان تمایلی به جنگ ندارد ، شالوده توافق روسیه برای قره باغ مبتنی بر طرح ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارمنستان تمایلی به جنگ ندارد ، شالوده توافق روسیه برای قره باغ مبتنی بر طرح ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید