آیین کلنگ زنی و بهره برداری از پروژه های منطقه 4 برگزار گردید

به گزارش بلندانیوز، شهر: آیین کلنگ زنی و بهره برداری از پروژه های منطقه 4 (کلنگ زنی پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری- خیابان فرجام، بهره برداری از پروژه احداث و تجهیز ساختمان اسکان کارگری شهید کرد و بهره برداری از پروژه اصلاح هندسی و تقاطع همسطح خیابان شهیدان محمدی- بزرگراه شهید زین الدین) با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران و سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران (به صورت مجازی) ،صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمران شهرداری و محمد محمد دوست، شهردار منطقه 4 برگزار گردید.

آیین کلنگ زنی و بهره برداری از پروژه های منطقه 4 برگزار گردید

به گزارش خبرنگار شهر، محمد محمد دوست، شهردار منطقه 4 در مراسم کلنگ زنی و افتتاح پروژه های این منطقه، در شرح تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری- خیابان فرجام گفت: بزرگراه شهید باقری از بزرگراه شهید یاسینی در منطقه 13 آغاز و در ادامه به بلوار ارتش در منطقه یک ختم می گردد و در راستا از مناطق 8 و4 نیز عبور می نماید. کل راستا 11 کیلومتر است که 9 کیلومتر آن اجرا شده است؛ حدود 5.2 کیلومتر از این راستا اجرا شده در منطقه 4 واقع شده است.

او با بیان اینکه در این طرح علاوه بر تقاطع ها، دوربرگردان های غیرهمسطح داریم که دو مورد آن به صورت پل و یک مورد به صورت زیر گذر است، اضافه نمود: به لحاظ هزینه های اجرایی و معارضات ملکی و تاسیساتی و به لحاظ عملکردی و تاثیر در کاهش ترافیک، اولویت برای اجرای تقاطع فرجام در نظر گرفته شده که عملیات اجرایی آن از امروز آغاز خواهد شد.

محمد دوست در ادامه مطرح کرد: تقاطع رمپ راستگرد بزرگراه شهید زین الدین به امام علی جنوب، دیگر پروژه ای است که امروز به بهره برداری می رسد که البته قبلاً در این رمپ یک تقاطع با خیابان ریحانی تصادفات متعدد و ترافیک سنگینی ایجاد می کرد.

او ادامه داد: طرح اولیه سازمان مشاور به صورت زیر گذر و با هزینه 20 میلیارد تومان بود اما آنالیز ها نشان داد که برای ایجاد زیرگذر علاوه بر قطع تعداد زیادی درخت، امکان انحراف راستا وجود ندارد. بنابراین با آنالیز ها و مطالعاتی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که با یک تقاطع همسطح می توان مشکل را حل کرد و بدین ترتیب با هزینه حدود دو میلیارد تومان این مساله انجام و در نتیجه درخت های بسیار کمتری نیز حذف شد و در حال حاضر ترافیک نیز کاهش پیدا نموده است.

شهردار منطقه 4 در ادامه این مراسم با اشاره به چند نکته آماری درباره این منطقه مطرح کرد: در افق طرح، مترو تهران 460 کیلومتر طول دارد که تا به امروز 240 کیلومتر، یعنی بیش از 50 درصد آن اجرا شده و در همین افق طرح در این منطقه 458 کیلومتر خط مترو در نظر گرفته شده که 11 کیلومتر یعنی کمتر از 20 درصد آن اجرا شده است. این مساله نشان می دهد توسعه مترو در این منطقه متوازن با سایر مناطق اتفاق نیفتاده است.

او اضافه نمود: همچنین تعداد تقاطع های غیرهمسطح در سطح شهر تهران 456 دستگاه است در حالی که تعداد آنها در منطقه4 حدود 439 مورد است.

محمددوست یادآور شد: منطقه 4 با جمعیتی حدود یک میلیون نفری، مساحت 61 و نیم کیلومتر مربعی و حریم 82 کیلومتر مربعی، 10 درصد مساحت، جمعیت و بزرگراه های تهران را در اختیار دارد که با وجود این شاخص های 10 درصدی وقتی به اعتبارات مراجعه می کنید، می بینید که در سال گذشته پنج درصد اعتبارات مناطق شهرداری به منطقه 4 اختصاص داده شده و سال جاری نیز با توجه به پیگیری های اجرا شده و توجهات بیشتر این اعتبارات به 6.8 درصد رسیده است، بنابراین عقب افتادگی های انباشته باعث شده که در زمینه های اجتماعی فرهنگی نتوان شرایط را بهبود داد.

او گفت: اگر زیرساخت ها و توسعه کالبدی انجام نگردد نمی توان انتظار توسعه در سایر زمینه ها را داشت و امیدواریم اعتبار لازم برای سایر تقاطع ها و مترو داده گردد تا این منطقه نیز به صورت متوازن و همراه با سایر مناطق توسعه پیدا کند.

طراحی مدلی جدید در انجام پروژه های عمرانی شهر تهران

به گزارش خبرنگار شهر، صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمران شهرداری تهران در این مراسم با اشاره به اینکه با موافقت شهردار تهران، مدل جدیدی در پروژه های عمرانی شهر تهران آغاز شده،گفت: بر این اساس پروژه ها به وسیله سازمان مشاور طراحی و پیمانکار آن به وسیله مناقصه عمومی توسط خود منطقه انتخاب می گردد. به این ترتیب اعتبارات را در حوزه عمرانی به منطقه انتقال دادیم و با نظارت منطقه و همکاری سازمانهای حوزه عمرانی پروژه را شهرداری منطقه انجام می دهد.

او اضافه نمود: این مدل، مدل جدیدی است که اگر توسعه پیدا کند، در بحث تفویض اختیار و ایجاد شهرداری های مستقل می تواند موثر باشد.

صبوری درباره کلنگ زنی پروژه منطقه 4 گفت: قرارداد اولیه این پروژه بیش از 26 میلیارد تومان است که در سال 1399حدود 17 میلیارد تومان از اعتبارات حوزه عمرانی به منطقه 4 انتقال داده شده و شهردار منطقه با همکاری حوزه عمرانی، به وسیله مناقصه عمومی پیمانکار را انتخاب نموده است.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران ادامه داد: با اجرای این مدل، شهرداری های مناطق از حوزه کارهای کوچک صرف، بیرون می آیند و می توانند در حجم عملیات و سطح کلان شهر تهران نیز وارد شوند.

او با بیان اینکه امیدواریم در بهار 1400 از این تقاطع غیر همسطح بهره برداری گردد، اضافه نمود: اتصالات روی بزرگراه شهید باقری از درخواست های ویژه مردم است که ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی زیادی دارد و با اجرای آن ، صرفه جویی که در میزان سوخت انجام می گردد می تواند هزینه اجرا و ایجاد پل را به ما برگرداند.

صبوری در انتها به طرح خیالستان در منطقه 8 که با مدل جدید پروژه های عمرانی انجام خواهد شد اشاره نمود و گفت: در منطقه 8 نیز با این مدل مناقصه عمومی پروژه خیالستان اجرا شده و تا چند روز آینده مراسم آن برگزار خواهد شد. با انجام این پروژه، دو محله سبلان که با ساخت بزرگراه امام علی(ع) از هم جدا شدند، به یکدیگر متصل خواهند شد.

خبرنگار: علی سی پی

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1016

به "آیین کلنگ زنی و بهره برداری از پروژه های منطقه 4 برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین کلنگ زنی و بهره برداری از پروژه های منطقه 4 برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید