آزادسازی خان شیخون منجر به فروپاشی توافق ترکیه و آمریکا درباره منطقه امن می گردد

به گزارش بلندانیوز، عملیات ارتش سوریه برای بازپس گیری کنترل شهر راهبردی خان شیخون به عنوان گامی اصلی و مقدماتی برای نبردی بزرگ تر یعنی بازپس گیری ادلب است که در سایه چراغ سبز و پیشتیبانی روسیه ادامه خواهد یافت و تشدید خواهد شد.

آزادسازی خان شیخون منجر به فروپاشی توافق ترکیه و آمریکا درباره منطقه امن می گردد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در سرمقاله خود نوشته است: در حالی که اختلافات آمریکا و ترکیه درباره منطقه امن و عمق آن در شمال شرقی سوریه تشدید شده است و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر به اقدام یک جانبه و حمله نظامی به این منطقه به عنوان پاسخی به کُند بودن آمریکا در اجرای این توافق، تهدید می نماید، ارتش سوریه پنج روستا در حومه ادلب را آزاد نموده و خود را به فاصله 3 کیلومتری شهرک راهبردی خان شیخون رسانده است.

پیشروی ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه، با هدف سرکوب کردن گروه تروریستی جبهه النصره و دیگر گروهک های وابسته به آن در این منطقه و نیز بازپس گیری بزرگراه بین المللی است که پایتخت سیاسی یعنی دمشق را به شمال غربی متصل می نماید.

راهبرد بلعیدن تدریجی، که ارتش سوریه آن را دنبال می نماید، موفقیت های پی در پی به همراه داشته است به نحوی که بیشتر ناظران نظامی تأکید می نمایند که تسلط ارتش سوریه بر شهرک محاصره شده خان شیخون از چند محور، مسئله چند روز است.

رهبری روسیه کار را یکسره نموده و تصمیم گرفته است تمام وزن نظامی خود را در حمایت از طرح ارتش سوریه برای بازپس گیری استان ادلب قرار دهد. سه دلیل پشت این تحول واقع شده است:

نخست: اقدام جبهه النصره به هدف قرار دادن پایگاه هوایی حمیمیم روسیه در منطقه لاذقیه است که دو هفته پیش با موشک ها و پهپادهای مین گذاری شده صورت گرفت.

دوم: شکست تمام مذاکرات با طرف ترکیه در متقاعد کردن آن به اجرای تعهداتش در رسیدن به راه حلی سیاسی با جبهه النصره و گروه های همپیمانش.

سوم: نزدیک بودن سرانجام فعالیت کمیته تدوین قانون اساسی سوریه، که برگرفته از کنفرانس سوچی است، و نیز تمایل روسیه به عنوان ناظر به از میان برداشتن مانع اصلی ادلب برای گام گذاشتن در روند دستیابی به راه حلی سیاسی.

اقدام جنگجویان جبهه النصره به ساقط کردن جنگنده سوخوی 22 ارتش سوریه در حومه ادلب و به اسارت دریافت خلبان آن چه بسا تحولی چشمگیر و خطرناک تر است؛ چرا که هنوز تعیین نشده است که این عملیات ساقط کردن چگونه و با چه نوع موشک یا توپ ضد هوایی صورت گرفته و منبع آن کجاست؟

ترس دو همپیمان روسی و سوری این است که منبع این موشک ها ترکیه یا قطر است امری که در صورتی که صحت داشته باشد فصل جدیدی از تنش را تشکیل خواهد داد که تلاشی از سوی این دو طرف برای بازگرداندن امور به خانه اول است.

اگر اطلاعات تایید گردد که منبع این سلاح پدافند هوایی، که در ساقط کردن هواپیمای سوریه استفاده شد، ایالات متحده یا ترکیه و یا قطر است این به معنای شکستن تمام خطوط قرمز و تفاهم های جداگانه روسیه با آمریکا و ترکیه است امری که می تواند پیامدها و پاسخ نظامی قوی به همراه داشته باشد.

موضوع مسلم آن است که این حمله ارتش سوریه برای بازپس گیری کنترل خان شیخون به عنوان گامی اصلی و مقدماتی برای نبردی بزرگ تر یعنی بازپس گیری ادلب است که در سایه چراغ سبز و پیشتیبانی روسیه و بدون توجه به ساقط کردن یک هواپیما یا هواپیماهایی بیشتر ادامه خواهد یافت و تشدید می گردد که چه بسا همین امر اردوغان را مجبور نموده است که جبهه ای در شمال شرقی سوریه را ایجاد کند که در صورت تصمیم ارتش سوریه به حمله به ادلب، پناهگاهی امن برای آوارگان جدید سوری که از منطقه ادلب هستند و گزینه ای جز حمله به مرزهای بسته ترکیه ندارند، ایجاد گردد. به نظر می رسد این تصمیم ارتش سوریه قبل اتخاذ و روند اجرای میدانی آن شروع شده است که موفقیت هایی را نیز حاصل نموده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 3

به "آزادسازی خان شیخون منجر به فروپاشی توافق ترکیه و آمریکا درباره منطقه امن می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزادسازی خان شیخون منجر به فروپاشی توافق ترکیه و آمریکا درباره منطقه امن می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید