چرا منتظر انیمیشن بنیادین استودیوی پیکسار هستیم؟

به گزارش بلندانیوز، استودیوی پیکسار که سال گذشته با لایت یر شکست را تجربه کرد، به زودی با انیمیشن بنیادین (Elemental) به سینماها بازمی شود، اثری که به گفته سازندگان یکی از چالش برانگیزترین پروژه های آن ها در سال های اخیر بوده است.

چرا منتظر انیمیشن بنیادین استودیوی پیکسار هستیم؟

استودیوی پیکسار از دهه 80 میلادی تا به امروز انیمیشن های محبوب و ماندگار متعددی فراوری نموده است، از داستان اسباب بازی (1995)، در جستجوی نمو (2003) و شگفت انگیزان (2004) تا بالا (2009)، درون و بیرون (2015) و کوکو (2017). آن ها با هر فیلم، مرزهای خلاقیت را جا به جا نموده اند، حرف های تازه ای برای گفتن داشته اند و بی علت نیست که بیشتر پروژه های آن ها را در لیست برترین و پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ جایگاه ثابتی دارد. این استودیوی پرآوازه سال جاری هم با یک ایده نوآورانه دیگر وارد میدان خواهد شد و انیمیشن بنیادین - همان طور که از نامش پیدا است - با عناصر طبیعی چهارگانه یعنی آتش، آب، هوا و خاک پیوند خورده است.

به کارگردانی پیتر سُون که دایناسور خوب (2015) را در کارنامه دارد، قصه پیرامون زن جوانی از جنس آتش به نام امبر (لیا لوئیس) و مرد جوانی از جنس آب به نام وِید (مامودو اثی) اتفاق می افتد. آن ها در شهری زندگی می نمایند همه ساکنان آن را عناصر طبیعی تشکیل می دهند. با اینکه امبر و وید نقطه مقابل یکدیگر قرار می گیرند (آب و آتش) اما به تدریج متوجه می شوند که نقاط مشترکی هم دارند.

قصه ای فراتر از تقابل دو جبهه مخالف

احتمالا می توانید حدس بزنید وقتی دو شخصیت متضاد (برای مثال از فرهنگ ها یا نژادهای مختلف) جذب یکدیگر می شوند چه اتفاق رخ می دهد. آن ها در زندگی روزمره و شخصی هم با موانع چالش برانگیز دست وپنجه نرم خواهند کرد زیرا باید با سبک زندگی فرد مقابل سازگار شوند و چنین کاری آسان نیست. بنیادین قرار است به همین مضمون بپردازد، در نتیجه همانند دیگر ساخته های پیکسار، پیغام های واضحی برای مخاطب کودک و بزرگسال خواهد داشت.

ایده اولیه فیلم مبتنی بر تجربیات شخصی پیتر سُون بوده و او از دوران کودکی اش در دهه 70 میلادی الهام گرفته است، روزهایی که همراه با خانواده اش از کره جنوبی به آمریکا مهاجرت کرد و بسیار سخت بود که خود را با یک فرهنگ تازه وقف دهد. یکی از اعضای تیم سازنده، پائولا اسدوریان در مصاحبه با روزنامه سیاتل تایمز، به این نکته اشاره داشته که در بطن قصه و جهانِ انیمیشن بنیادین، مفاهیم مهمی نهفته است که همین تفاوت های فرهنگی را در کانون توجه قرار می دهد.

اسدوریان در این رابطه می گوید: فکر می کنم که بنیادین فیلم ویژه ای است زیرا به شخصیتی (امبر) می پردازد که باید تصمیم بگیرد چه کسی است و می خواهد چه کاری انجام دهد؛ آیا به مسیر تازه ای قدم بگذارد یا نزدیک به ریشه هایش و خانواده اش باقی بماند و همان چیزی باشد که اطرافیانش از او انتظار دارند. وید باعث می گردد تا امبر تغییر کند یا در واقع بیدار گردد و با خود بگوید کارهای دیگری هم وجود دارد که می توانی در زندگی ات انجام دهی. البته فیلم درباره پشت کردن به خانواده و فرهنگ خود نیست بلکه می خواهد بگوید ضمن درک ارزش و اهمیت آن ها، می توان نکات مثبت فرهنگ های دیگر را هم دید و به آن ها نزدیک شد.

انیمیشن بنیادین هفت سال در دست توسعه قرار داشته است

در سال های اخیر، پروژه هایی داشته ایم که سال ها و حتی ها دهه ها در دست توسعه و ساخت قرار داشته اند، همانند انیمیشن استاپ موشن خدای دیوانه اثر فیل تیپت که ساخت آن نزدیک به 30 سال به طول انجامید! متاسفانه بیشتر این آثار آن طور که باید دیده نمی شوند و کسی آن ها را برای این مسیر سختی که طی نموده اند تحسین نمی کند. طبق اطلاعات منتشرشده، بنیادین نزدیک به هفت سال است که در دست توسعه قرار گرفته است و پیتر سون ایده اولیه آن را پس از اکران دایناسور خوب در سال 2015 با اعضای پیکسار و دیزنی در میان گذاشت.

سون که علاوه بر دایناسور خوب، سابقه کار بر روی انیمیشن هایی همانند در جستجوی نمو، شگفت انگیزان و بالا را دارد، می توانست به سراغ ایده های دیگری هم برود و احتمالا از سوی استودیو چراغ سبز دریافت می کرد اما همان طور که بالاتر هم اشاره شد، بنیادین برای او اهمیت بخصوصی دارد زیرا نه تنها به دوران کودکی اش مرتبط است بلکه والدینش در جریان توسعه فیلم از جهان رفتند.

سون در مصاحبه با وب سایت هالیوود ریپورتر این پروژه را شخصی توصیف کرد و درباره ساخت آن گفت: [توسعه این انیمیشن] از نظر فنی بسیار سخت است، زیرا شخصیت ها بی وقفه در حرکت هستند، به ویژه شخصیت های آتش، آب و هوا. اما فیلم درباره تشکر از پدر و مادر است و اینکه فداکاری های آن ها را درک کنید. در جریان ساخت این انیمیشن، والدین خود را از دست دادم، به همین علت [بنیادین] برای من احساسی است. تیم سازنده برای این فیلم کار فوق العاده ای انجام داده است و من به آن ها افتخار می کنم.

چالش های تمام نشدنی تیم سازنده

پیکسار در هفت سال اخیر، چالش های متفاوتی را در مسیر توسعه انیمیشن بنیادین تجربه کرد، از طراحی کارآمد شخصیت ها تا انتخاب صداپیشگان مناسب و یک خط داستانی پرکشش. با اینکه سی جی آی پیشرفت چشمگیری در سال های اخیر داشته است اما همچنان آب و آتش از عناصر پیچیده ای هستند که طراحی شان آسان نیست؛ در نتیجه ساخت فیلمی که پیرامون این عناصر جریان دارد و به برخورد و تعامل آن ها می پردازد، شرایط را برای سازندگان سخت کرد.

لوئیس اوریبه، یکی از انیماتورهای فیلم درباره چالش های طراحی و ساخت بنیادین می گوید: این یکی از پیچیده ترین پروژه هایی است که تا به امروز در پیکسار بر روی آن کار نموده ام. ما پیش از این عادت داشتیم که شخصیت های انسانی یا حیوانی را طراحی کنیم و برای این کار منابع و مراجع مورجهانز را در اختیار دارید اما برای این فیلم، کوشش کردیم که بفهمیم شخصیتی از جنس آب یا آتش چگونه راه می رود. ما سه یا چهار هفته را تنها به آزمون وخطا پرداختیم و ویدیوهای اسلوموشن از حرکت آب یا آتش دیدن می کردیم.

برای عبور از این چالش ها، تیم سازنده باید روش های تازه ای را برای طراحی و توسعه این شخصیت ها (به ویژه امبر و وید) استفاده می کرد و آن ها با کوشش های فراوان پیروز به انجام این کار شدند. بعضی دیگر از انیماتورهای فیلم نیز به سختی های توسعه بنیادین اشاره نموده اند و گفته اند که از سخت ترین پروژه های سال های اخیر آن ها بوده است. با این تفاصیل، بنیادین نه تنها از نظر قصه و شخصیت پردازی می تواند به یکی از هیجان انگیزترین محصولات دیزنی تبدیل گردد بلکه از نظر فنی هم یکی از تحسین برانگیزترین ساخته های آن ها در سال های اخیر است. بنیادین که اخیرا در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن به نمایش عایدی و بازخوردهای مثبتی دریافت کرد، در تاریخ 16 ژوئن (26 خرداد) روی پرده می رود و باید دید تا چه میزان پیروز خواهد بود.

منبع: MovieWeb

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 خرداد 1402 بروزرسانی: 22 خرداد 1402 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 2051

به "چرا منتظر انیمیشن بنیادین استودیوی پیکسار هستیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا منتظر انیمیشن بنیادین استودیوی پیکسار هستیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید